Setting carburetor by shamz rock kapak.
Sebelum setting carburetor,cara yg lebih mudah (marking trotel dgn liquid paper bahagikan trotel pada tutup trotel,1/4,1/8,1/2,3/4 dan bukaan penuh trotel.ini membolehkn anda mengenal pasti dimana kesilapan saiz jetting carburetor.
(air screw) skru angin : hanya berfungsi dalam keadaan trotel tutup sehingga ¼ trotel shj.bergantung pada jenis motor.
Sila pastikan penggunaan saiz jetting bg mainjet dan pilotjet adalah besar pd permulaan atau dalam saiz yg standard.
- Untuk permulaan,bagi yg baru belajar,sy cadangkan : tandakan bg setiap bukaan trotel supaya lebih mudah untuk mengenal pasti dimana keaadaan slider carburetor berada.
- Motif utama set skru angin adalah untuk melaraskan nisbah angin dan minyak yg masuk dlm pembakaran piston.mencari (rpm yg tertinggi)
- perlu ambil kira sekiranya bukaan skru angin lebih daripada 2 putaran atau lebih berkemungkinan skru akan jatuh.
Hidupkan motor anda,biarkan enjin hidup sekitar 5 hingga 10 minit.selepas itu laraskan sehingga 1200rpm atau 1300rpm bg skru minyak (idle screw).....tutup sepenuhnya skru angin motor anda,dengan perlahan lahan putar keluar skru angin dlm keadaan setiap putaran ¼ sehingga mencari rpm yg tertinggi.....jika anda putar keluar lebih daripada rpm yg tertinggi td,rpm akan mula jatuh....ingat (hanya mencari rpm yg tertinggi shj)...
- jika putaran keluar skru angin td lebih daripada 2 pusingan,maka anda perlu menukar saiz pilotjet anda kepada saiz yg kecil
- jika kurang daripada 1 putaran keluar bg skru angin,maka anda perlu menukar pilotjet yg lebih besar.
- (untuk tahu berapa putaran skru angin anda,apabila anda dapat RPM tertinggi motor.cuba kira berapa putaran yg telah anda lakukan untuk kembali kepada keadaan skru angin ditutup sepenuhnya.)
bagi ¾ kepada bukaan penuh trotel ini bergantung pada penggunaan jarumjet (needle jet) dan mainjet.ada mestilah merujuk kepada bacaan plug..disini ada contoh gambar..
rich : bermakna penggunaan minyak lebih
lean : bermakna minyak kurang,boleh menyebabkan motot jem.piston berlubang dll...
motot kita sama bro!! yeehaaa....!!!
ReplyDeleteTq bro.info y sgt berguna.
ReplyDeleteOk bro..setting carb jenis pe skrg?
ReplyDeleteBro sya nk tanya skit.... agak klau sya nk pkai carb besar skit...ade x cra x nak bgi ada bunyi angin yg dikeluarkan carb ?
DeleteBro sya nk tanya skit.... agak klau sya nk pkai carb besar skit...ade x cra x nak bgi ada bunyi angin yg dikeluarkan carb ?
DeletePkai ler airbox..
DeleteSalam abang shamz,abg sham ad ws tk? Senang nk taye abg tntg setting ni,sy pakai txr 150 ...
DeleteSalam abang shamz,abg sham ad ws tk? Senang nk taye abg tntg setting ni,sy pakai txr 150 ...
DeleteThanks bro info diterima dgn jelas..
ReplyDeleteSalam..bro nak tanya pendapat skit..apa problem klu ram lebih skit jadi bobok mcm nk mati..timing ok cun..senang start..motor ego carb pe28 mj150 pilot 35 block 59mm..da try tukar pilot 37.5 & 42.5 tp jadi jgk..
ReplyDeleteTu minyak lebih...klo start moto snang je maknanyer pilot besar...minyak cepat masuk...enjin bog..tgok balik plug..
Deletenk tnye ckit bro...satu pusingan tu brmksod cntohnye point a pg point b n patah balik ke point a..mcmtu??kalo xlbey 2 mksodnye sikit r pusingan dye an??
ReplyDelete1 pusingan 360 darjah...
Deletenk tnye ckit bro...satu pusingan tu brmksod cntohnye point a pg point b n patah balik ke point a..mcmtu??kalo xlbey 2 mksodnye sikit r pusingan dye an??
ReplyDeleteAssalamualaikum bang nk tanye , moto saye standard block 65.5mm so saye pakai carb tzm 30mm , mj 150 pj standard , tp top end rase cam minyak xsampai la bang , cam jerking ckit .. boleh suggest x ape yg perlu saye buat ..
ReplyDeleteBesarkan lg mainjet...kotak angin bia ada vakum baru minyak cepat naik...
Deletebro sham,ape maksud kotak angin biar ada vacum tu??bukak sikit ruang kotak angin tu ke?TQ ye
DeleteAirfilter box...kotak penapisan udara...klo boleh pkai...klo x pkai setting jd lean..
DeleteAssalamualaikum bro,saya ada masalah nk d kongsi.saya baru masuk kaberator ts125 kat wave dash v2 sy.block stndrt cuma exzos je pakai exzos perang.main jet sy pki 85 pilot jet 2.75. Masalahnye skrg exzos kerap letop2.dah mcm nk g perang dah.bantuan bro amat sy hargai
DeleteAssalamualaikum bro,saya ada masalah nk d kongsi.saya baru masuk kaberator ts125 kat wave dash v2 sy.block stndrt cuma exzos je pakai exzos perang.main jet sy pki 85 pilot jet 2.75. Masalahnye skrg exzos kerap letop2.dah mcm nk g perang dah.bantuan bro amat sy hargai
DeleteLetup2 bese leer tu..cut off..
DeleteLetup2 bese leer tu..cut off..
DeleteBro. Carb tzm susah setting. Kawan block 54 (honda future) pun pakai menjet 155 jarum takuk bawah skali tambah gasket dua keping baru ngam. Kalau bro size 65 maybe 200++ . Carb tzm susab setting. Tapi skali dapat set dia sayang terus nak jual. Hahahaha
DeleteNak tanya ni..macam mane nak setting carb TS125 di kriss110 sabab kalau jalan 90km/h ok tapi kalau jalan 110km/h bobok and padam dan susah start ..pulak tu..tolong saye
ReplyDeletebokbok memang...kne set angin..kalau x leh tukar mainjet kecik...pilot tukar besar...jngn kecik....jarum turun no 2...block saiz bpe...kalu block...57 ok bleh set bobok.....kalau block standart x leh....buat piston basah je lah....sy punye open full...block 120 ......caburator nsr
DeleteKes cmtu biasanyer sebab mainjet terlalu besar..berlaku pembakaran tidak sempurna..kecikkan blk mainjet..tuk set jarum tgok tengah2 trotel...cmner respon moto..klo bog naikkan clip..klo lean atau enjin pings atau berdesing kat pipe turun clip...
DeleteSalam bos ,tumpang tnye .. Sy pnye motor suzuki shogun rr 125 , piston size 57mm ,head std .. Hicam racing .. Carb double r 28mm tp dah korek 29mm gtu .. Skrng pkai mainjet 130 pilot 32.5 ..motor mcm xsedap lah .. Cadangan untk mainjet dgn pilot untk spec enjin mcm sy brape ye ?
ReplyDeleteErkkk moto lain api lain setting..x brani nk kabo...
Deleteas'salam bro sham,LC sy pakai blok 57mm(ori LC 54mm) + CAM FZ..lepas fully obohol haritu moto kat pertengahan RPM bobok dan nyedut2 la...kena maintain RPM tinggi jela kalau nak daki bukit or memotong...dan bila lepas throttle kat RPM tinggi moto letup2 sekali dua...CARB ori LCV1 mikuni VM22..setting x kena ke perlu up MJ&PJ ye??sebelom ni ok je tanpa tukar MJ&PJ tu...
ReplyDeleteRefer info kt atas dlu..saudara punyer bukaan trotel...xleh bce rpm..sbb minyak masuk ikut bukaan trotel...
DeleteRefer info kt atas dlu..saudara punyer bukaan trotel...xleh bce rpm..sbb minyak masuk ikut bukaan trotel...
DeleteVavle bocoq hahaha...
DeleteSalam nk tnya , moto ex5dream , block 53 cam racing , CARB Ex5 standet . mj ngn pj tk tahu brpe sbb tk penah bukak , timing selalu lari , bila enjin panas dia jd mcm sebu² nak mati bila brhenti , bila sejuk okayy timing . plug okay rasanya sbb naik kaler nk perangg² . tolong ya boss nk thu ap problem
ReplyDeleteCarb sumbat kot...bukak blk...
Deleteboss, tnye skit. 2t hbis kecik dah, tpi 2t kluar bnyk sngt ni . 125zr stnded, carbrtr rxz mj 190 pj 2.35
Deletegeng aku nak tanya sikit ,macam mana nak pasang kelas tangan kat motor kriss ,sebab motor kwn aku semua power2x ..pakai kelas tangan ..jadi aku candang nak buat jugak ..tapi semua kwn tak nak tolong aku... so aku nak tanya korang semua ape perlu aku beli untuk pasang kelas tangan dan cara pasang...
ReplyDeleteOder ler cassing kanan...byk kne wat..auto clutch welding trus...
Deletekena welding ke tak berani la aku buat takut salah welding
Deletelagi satu aku nak tanya ,cam racing s4 dapat masuk tak kat head ori kriss100 sebab hari tu aku try pasang kat motor kawan aku tapi bunyi bising sangat tok tok tok macam nak tercabut jer head tu....cam tu jernama yoshi
ReplyDeleteModi
DeleteBro sham.. Nak tanye apa punca utama moto xle idle??? Mj210 PJ32.5
ReplyDeleteTq
Byk punca klo xleh idle..set minyak salah..magneto lock key hilang..posisi marking tapak coil x selari..cdi da x betul..pe yg perlu adalah kesabaran nk trobleshoot benda tu sume..bersabo la yea...
DeleteSalam bro..saya ada lc 135 v2..pkai carb z mili..tp bila set angin..tutup habis tak mati..bukak habis tak naik naik timing..knp ya?
ReplyDeletePilotjet kecik...
DeleteSalam bro..saya ada lc 135 v2..pkai carb z mili..tp bila set angin..tutup habis tak mati..bukak habis tak naik naik timing..knp ya?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum . nak bertanya sikit . macam saya moto 125zr standard . Mainjet naik 5 takuk . angin tak usik langsung . gear 1 2 tarik sangkut sangkut nak kena set angin ke mcm mne ? kalau nak set angin . mcm mne cara dia yeh ?
ReplyDeleteMainjet naik 5 takuk?..jarum la ni..sangkut sbb minyak da lebih..pada trotel 1/8 dan keatas...lebih elok mj n pj size std..cara set angin rujuk atas..info sy da share...
DeleteSalam bro
ReplyDeleteSaya just setting biasa je untukc lc v2
Just main cdi dgn exzos 28mm
Pakai carb lc v1
Minjet 120 pilot 20.0
Bila bawak je awal2 best
Nnti bila pulas lebih bunyi madap
Bila gear 4 sebu2 apa sebab dia eh?
Mj besor tu..kecik kn sikit..
DeleteSalam bro
ReplyDeleteSaya just setting biasa je untukc lc v2
Just main cdi dgn exzos 28mm
Pakai carb lc v1
Minjet 120 pilot 20.0
Bila bawak je awal2 best
Nnti bila pulas lebih bunyi madap
Bila gear 4 sebu2 apa sebab dia eh?
Salam bro..nk mintak tunjuk ajar..skrg piston rxz catalyzer saya 0.75.. Block tk buat apa2.. Adakah salah sbb saya naikkan mainjet ke 210 sbb carb standard catalyzer 195? Naikkan sbb takot piston tembos. Paip saya dah tukar 3bs.. Skrg setting carb rasa motor tk leh blah..adakah sy perlu setting angin semula atau benda lain? Tq
ReplyDeleteMainjet berfungsi sepenuhnya pada full trotel..cer besarkn pilot masuk 40..mainjet 220..
DeleteSalam bro..nk mintak tunjuk ajar..skrg piston rxz catalyzer saya 0.75.. Block tk buat apa2.. Adakah salah sbb saya naikkan mainjet ke 210 sbb carb standard catalyzer 195? Naikkan sbb takot piston tembos. Paip saya dah tukar 3bs.. Skrg setting carb rasa motor tk leh blah..adakah sy perlu setting angin semula atau benda lain? Tq
ReplyDeleteAssalamualaikum. Abm2 otai tlg beri tunjuk ajar. Sye pkai 125zr. Tpi kurang pandai setting. Block dh porting skit. Size block 1.25 rxk. Head paras skit. Carb rxz. Manjet pilot brpe yg perlu sye pkai. Dan set angin berapa. Maaf newbie. Harap abm2 dpt mmbantu. Yg lain std pekak.
ReplyDeleteBore size bpe?
Deletebro .. tumpng tyer .. sy pkai lc spec fz .. carb nsr .. xtw nk ckap cm mane , timing ok .. tpi bila enjin da pnas timing jad slow tbaw lepastu enjin nk mati .. tlong bantu sy .
DeleteSalam bro? Sye pkai block 53ex5 koberete ts125 pj mj standet.
ReplyDeleteTp bila sya out trotle dia meletop2 kt koberete.. dia tarik kebelakang blik..ap masalah erk??
Harap bro boleh bntu
Cut off cdi tu..
DeleteSalam bro? Sye pkai block 53ex5 koberete ts125 pj mj standet.
ReplyDeleteTp bila sya out trotle dia meletop2 kt koberete.. dia tarik kebelakang blik..ap masalah erk??
Harap bro boleh bntu
salam...nk tnya..jentera v2,blok fz,paip 28mm, cdi yamaha xde cut, carb nsr pe28..nk setting mj n pj brp ngam ye? pj skrg 140 mj 35.. top dpt 120 je..trotle klau pulas habis jd xnaik n tarik..
ReplyDeleteTuka carb x memberikan kelajuan..tuka blok dgn pipe bru kuasa pecutan tu ada..fungsi carb sebagai penghantar minyak ke dlm blok..spoket kecik sgt kot...
DeleteSalam bro.aku nak tanya sikit lepas aku pasang kelas tangan kat motor kriss aku. Motor aku jadi semput gear 3 &4 ape masalah ye tu o..boleh tolong tak
ReplyDeleteOk la tu..mungkn bengkel set highway kot..
DeleteAssalamualaikum bos,ap saiz mj pj yg sesuai untk block sy saiz 1.50 enduro,moto 125zr,carb rxz mili.
ReplyDeleteLg 1 lubang semua secukup rase.
DeletePilot 55 mainjet 400
DeleteBro tumpang tanya motor saye rxz blok saiz 175rhk mainjet dan pilot berape ekk sebb skrg pakai 280/27 tapi bile full trotle jadi macam motor tertarik kadang2.. Jadi macam ring piston terkacip tpi motor tak jem.. Mintak pencerahan sikit dari orang berpengatahuan
ReplyDeletePilot kecik tu..blok pun da saiz 1.75..pilot masuk 45 mainjet 400
DeleteKlo starting rse kering lagi try lock skru angin bukak 1..klo rse kering jgk pilot besarkan lg.
Deleteassalamualaikum bro,nk ckit..mj pj apa sesuai utk block 150,motor rxz,carb mikuni
ReplyDeletePj 40 mj 350
DeletePj 40 mj 350
DeleteAsalamualaikum sedare. Nak tye sikit moto sy suzuki panther 150
ReplyDeletePiston 1.50
Spocket 15-38
Hed potong 2mm
Berat rider 70-80kg
Boleh dpt 120 km/j kenape ye. Tu pon susah nak maintain masuk gear 6 die drop 80
Main jet besaq sgat..klau mnyak lbih sgt mmng gear 6 mmpuih...
DeleteMain jet besaq sgat..klau mnyak lbih sgt mmng gear 6 mmpuih...
DeleteTry masuk size spoket std..gear 6 hidup x..mj besar pun top lmbat..x pun moto leh mati waktu 3/4 kepada full trotel..
DeleteTry masuk size spoket std..gear 6 hidup x..mj besar pun top lmbat..x pun moto leh mati waktu 3/4 kepada full trotel..
DeleteAsalamualaikum sedare. Nak tye sikit moto sy suzuki panther 150
ReplyDeletePiston 1.50
Spocket 15-38
Hed potong 2mm
Berat rider 70-80kg
Boleh dpt 120 km/j kenape ye. Tu pon susah nak maintain masuk gear 6 die drop 80
Sprocket tu 14 38 bro.. 15 depan kalau enjin modi boleh lah
DeleteSprocket tu 14 38 bro.. 15 depan kalau enjin modi boleh lah
DeleteTu zecky da tlg..mnkgn spoket salah set..
DeleteAssalamualaikum...sy nk tnya agak brapa mj n pj yg sesuai untuk carb rxz catelyzer pd moto 125 blok saiz 0.75 dan perlu tk tebuk kotak angin...sbb skrng moto payah nk hidup masa sejuk skrng sy pakai mj 210 pj 25..exzos ade usik dah sikit...mohon percerahan...
ReplyDeleteKotak angin bio std..masuk pilot 35 @ 37.5. Mj ok da tu 210..
DeleteSalam bro syamz, moto 125z, spoket 15/37..blok/ekzos usik skit, setting carb utk mj/pj tzm paling cun aper yerr??
ReplyDeleteBlok bpe mm?
DeleteSalam bro syamz, moto 125z, spoket 15/37..blok/ekzos usik skit, setting carb utk mj/pj tzm paling cun aper yerr??
ReplyDeleteSalam bro,aku pkai lc v2,blok 62,hicam cms,exoz abm cuting stendt,cdi powermax brt,coilplug hipower rxz,carb nsr(pj 38-mj 120),spoket 15-35
ReplyDeletePickup sedap walaupun clasplte abis gear 1,2,3..msuk gear 4 mcm drop,klau tunduk pun lmbat nk ke140kmh,satu lg carb ni xley full trotel nti mcm keblakang blik,agak2 sbb ape jd cmni. Newbie dlm sukan motor
Mainjet 195..respon dr half ke full sebu ke.? Kering?
DeleteKes cam tu ada tarik2 kebelakang maknyer nyer moto nk jem ler tu..besarkan lagi mj..plug chop..
DeleteSalam bro,aku pkai lc v2,blok 62,hicam cms,exoz abm cuting stendt,cdi powermax brt,coilplug hipower rxz,carb nsr(pj 38-mj 120),spoket 15-35
ReplyDeletePickup sedap walaupun clasplte abis gear 1,2,3..msuk gear 4 mcm drop,klau tunduk pun lmbat nk ke140kmh,satu lg carb ni xley full trotel nti mcm keblakang blik,agak2 sbb ape jd cmni. Newbie dlm sukan motor
salam nk tnye, rxz sy block saiz 1.75z dh koret elok pakai main jet & pilot brape? skrang sya pakai main jet 28.0 pilot 37.5..moto setting angin xjumpa top RPM,paling tinggi 6 je RPM naik...harap boleh tolong bagi pencerahan?\..
ReplyDeletePilot 45..mj 350
DeleteXyah susah2 lock angin 1 pusingan je..360 darjah..bukak besarw2 kang jem pulak..nk taw pilot ideal tuk moto..bkak skru angin 2.5 pusingan baru meraung abis maknenyer ngam ler tu..pastu lock 1.4 psingan je klo nk selamat..
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletesalam bos.. nk tnye.. carb sye nie... bila skru angin dh tutup habis x enjin x mati... n bila bukak je sikit skru angin... motor jd mraung.. bila buka skru timing habis pon tetap meraung jgak
ReplyDeletePilotjet kecik tu...besarkan lagi saiz pj tu.
Deletesalam bos.. nk tnye.. carb sye nie... bila skru angin dh tutup habis x enjin x mati... n bila bukak je sikit skru angin... motor jd mraung.. bila buka skru timing habis pon tetap meraung jgak
ReplyDeletesalam bos.. nk tnye.. carb sye nie... bila skru angin dh tutup habis x enjin x mati... n bila bukak je sikit skru angin... motor jd mraung.. bila buka skru timing habis pon tetap meraung jgak
ReplyDeleteSalam . Bang mntk idea set 125z . Block size 150 stndt. Head potong. Ekzos standet. Carb rxz bosch mainjet 190 pilot 30.
ReplyDeleteSalam . Bang mntk idea set 125z . Block size 150 stndt. Head potong. Ekzos standet. Carb rxz bosch mainjet 190 pilot 30.
ReplyDeletePilot naik lg...besokn sikit lg..
DeleteSalam bro,moto sya ex5 dream block 53mm,cab rx pickup tu ade,tp gear 4 xbest ar,mcm mne erk???
ReplyDeleteTuka spoket
Deletesalam bro. moto sy rkv200 - masuk uma 30mm. lately, moto dah jadi biol. lama x bawak. dah pegi servis carb tu tp skrg ni, moto payah nak start pagi. kena tarik choke. lepas tu bila main rpm tinggi nak full throttle, dia semput. dah cuba ikut setting carb kat utube. mcm x menjadi jer. skrg rpm 2k ideal. uma tu sume stock kedai. org tu pakai yg std. tadi tukaq plug, dah itam. cina tu kata dah bakaq. pakai plug halus tu, GI ek. tp skrg dah masuk std. camner ek. tq bro
ReplyDeleteUma powerjet ke kosong?
DeleteKlo powerjet...kecikkn sikit mj tu...sbb half dan keatas minyak dah masuk ikut powerjet tu..
DeleteSalam bro shamz..klau kawasaki rr150 set over rem rpm 12 pastu mcm letup2 kluar api npe ye?
ReplyDeleteCdi Cutoff tu..biasa ler tu...normal 11.5k da cutoff...klo pkai rpm digital direct api dr coil mmg tepat 11.5k..klo meter..mmg lmbt sikit bacaan rpm..
Deletesalam bro... lc 5s gp.. cdi brt.. exzos apido cuting standard.. curburetor rxz... gear 123 ok.. gear lima sebu.. full trotal menarik kebelakng.. kosong.. mainjet dan pilotjet apa sesuai bro... bantu sy
ReplyDeletePj 40 mj 190...
DeleteAssalamualaikum bos, sya pkai cub wave 125 kat moto modenas ct100 pndai semput2..blok n cam masih stand lg, mcm mna nak seting cubnya tu
ReplyDeleteBce info atas..
DeleteBro.. Sye pkai carb nsr.. Pj 37.5 mj 115...carb xde masalh dri bawah sampai ats.. Mcam mne nk buat letup2 dekat tengah2?
ReplyDeleteMain jarumtl.turun clip mj beso..
DeleteBro.. Sye pkai carb nsr.. Pj 37.5 mj 115...carb xde masalh dri bawah sampai ats.. Mcam mne nk buat letup2 dekat tengah2?
ReplyDeleteSalam bang...saya dlm dilema nI..hihi
ReplyDeleteSy ade servis Carb sendiri.. tp man dye Susan hidup...sy dh pulas kt skru angin gn minyak tu..dh sampai limit..tp ttp xnk hidup...pe punca yrr
Xnk hidup api xde la tu..tgok coil.
DeleteXnk hidup api xde la tu..tgok coil.
DeleteSalam bang...saya dlm dilema nI..hihi
ReplyDeleteSy ade servis Carb sendiri.. tp man dye Susan hidup...sy dh pulas kt skru angin gn minyak tu..dh sampai limit..tp ttp xnk hidup...pe punca yrr
Salam bang...saya dlm dilema nI..hihi
ReplyDeleteSy ade servis Carb sendiri.. tp man dye Susan hidup...sy dh pulas kt skru angin gn minyak tu..dh sampai limit..tp ttp xnk hidup...pe punca yrr
assalamualaikum bos. nk tanya spec fz cam cms karb kr150 mj pj bpe yg ngam ye.
ReplyDeleteassalamualaikum bos. nk tanya spec fz cam cms karb kr150 mj pj bpe yg ngam ye.
ReplyDelete35 185
DeleteSalam bro . Kalau block rxz 175z set mj n pj saiz bape sedap . Airbox tuhh ttup habis ke atau nak tebuk sikit ? Mohon pencerahan .
ReplyDeletePilot 45 mj 350
DeleteAirbox bia std..xde tebuk2..
DeleteAirbox bia std..xde tebuk2..
Deleteasalam...nak tanya...ex5 blok 0.25 head standet cam standet carb wave 125 mj 80 pj 35...moto kuat minyak n eksos letup2....ape perlu buat...tukar mj ke pj...saiz bape ekk...
ReplyDelete.
Turun lg size pilot..pkai 25..
Deletesalam bang....
ReplyDeletemotor ss two..piston size 1.0..yg lain sume standard..cuma eksoz bising da letak fiber syap balik pastu bising balik....mj 100 pj 2.25....semasa saya bwak 140kmh motor tiba2 tyar bgesek atas jalan, pastu pgi ni bukak blok habis piston calar teruk...cek 2t ok..myak itam ok....jadi prob nye punca piston calar mase full trottle mungkin dari segi setting mj dgn pj....lpas potong blok piston size 1.25...jadi berape size pj dan mj yg sepatutnya?mcm mana cara nk cri size ideal mj dan pj..tq
Masuk pj size 34 mj 180...
DeleteKlo pkai ycls tgok blk..sama ada betul2 berfungsi x ycls tu...kes piston calar mngkn sebab pump 2t x jln,sumbat dan jenis minyak 2t yg digunakan..bukak pump 2t servis blk..minyak 2t pkai la yg sebotol 1 liter rm98 tu..bru cun..
DeleteSham ade facebook...add faaliftaha89@gmail.com
Deletesalam bang....
ReplyDeletemotor ss two..piston size 1.0..yg lain sume standard..cuma eksoz bising da letak fiber syap balik pastu bising balik....mj 100 pj 2.25....semasa saya bwak 140kmh motor tiba2 tyar bgesek atas jalan, pastu pgi ni bukak blok habis piston calar teruk...cek 2t ok..myak itam ok....jadi prob nye punca piston calar mase full trottle mungkin dari segi setting mj dgn pj....lpas potong blok piston size 1.25...jadi berape size pj dan mj yg sepatutnya?mcm mana cara nk cri size ideal mj dan pj..tq
hello tuan post.. moto sy yamaha ss ,blok sda potong hbis saiz 300 . carb pkai nsr mj skrg 100 pj 25 . apa yg bagus utk carb nsr nhe mj dgn pj dia ? tlong tnjuk ajar skit . hehe
ReplyDeleteSaiz 300..bore size bpe mm?
Deletekawan yg tlongkn , dia ckap blok sda saiz 300 hbis potong klau calar dlam balik pksa tanam liner . pastu carb sda tukar jdi carb nsr150 bila bawa moto mcm rasa berat susah laju masuk gear 3 moto mcm ada t'tarikk ke blakang dan semput skejap rasa mcm minyak x masuk , sma jgak gear 4 mcm tu . skrg mj 138 pj 38 .
DeleteSalam...saya pengguna lc 5speed moto dh wat std modi...blok 62 n carb tzm...pj 27.5 mj 205...tp bile nk pulas dr half throttle ke full moto terasa cam lembab jew...mcm ade yg sumbat atau rase mcm tersedut camtu...nape yerrr...?
ReplyDeleteBoh mj 185
DeleteBoh mj 185
DeleteBaik lh akan saya cuba mlm nie...thanks n bukaan angin biase nye bpe...?sbb skrg sya buka 2...
DeleteSye pakai carb rxz .. Klau main jet saiz 95 pilot jet saiz bape eak
DeleteBukaan angin lebih dari 2 1/2 maksud pj da beso sgt tu..cari ideal pilot tuk 1 1/2 je..awat kecik beno mainjetnyer ?
DeleteSalam..sy pengguna lcv1 4speed.blok 62mm,head 19/22,cam cms,karburator nsr pj30 mj130.bila pulas trottle,terasa semput.rasa moto mcm tertarik ke belakang sedikit,macam angin kurang masuk.minta pencerahan...
ReplyDeleteDa buat plug chop?
DeleteSalam..sy pengguna lcv1 4speed.blok 62mm,head 19/22,cam cms,karburator nsr pj30 mj130.bila pulas trottle,terasa semput.rasa moto mcm tertarik ke belakang sedikit,macam angin kurang masuk.minta pencerahan...
ReplyDeleteSalam..tuan ada bengkel ke.
ReplyDeleteDi mana
Xde bengkel pun..wat sendiri tuk moto sendiri je.. blog ni pun wat tuk tlg yg mana boleh tlg je..setakat yg mampu..
DeleteSalam..tuan ada bengkel ke.
ReplyDeleteDi mana
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteBoss nak tny..kalau pakai carb rxz mili mtr 125zr standet bpe saiz kne pakai mj dgn pj??
ReplyDeleteTry 27.5 185
DeleteAssalamualaikum tuan. Sy nak tanya, kalau moto sy, banyak free dalam 1/4, bila sampai lebih skit dari tu baru moto leh bergerak pikap trangkat. Kalau kat traffic light tu, biasa moto standet kita pulas skit dah gerak moto, kalau moto sy badan dulu gerak baru moto. Ada idea tak sebab kena setting camana? Sy pakai kotak angin. Carb rx100 pilot 30 mainjet std carb. Mohon pertolongan yer. Tq admin :)
ReplyDelete1/4 bru moto gerak..ketatkan lagi cable trotel tu...free play 2mm std kilang...pkai moto pe?
DeleteSuzuki v100. Dah ketat dah cable throttle tu. Still sama. Tapi sy ada cuba adjust angin bukak skit, jadi kurang skit free dia
DeleteMotor ex5 dream carb z block 100 .. mj&pj apa yg sesuai ?
ReplyDeleteBlok saiz brape tu...?klo 100 tu stage of rebore...
DeleteCer bagi bpe mm?
Salam, bro .. Skrg saya pkai blok 62,cam uma, carb rxz mili,head std.. Moto bila bawa gear 4 nak full throttle jadi mcm semput .. Sebab ape ye ? mainjet besar sgt ke ?
ReplyDeleteDa buat plug chop?
Deleteassalamualaikum bro... lc saya fully modified,saya pakai blok 63mm, hicam racing.. tapi carb nsr yg saya pakai.. sepanjang gear 1,2,3,4,5 semua bobok.. mainjet saya 185,pj 27.5 boleh beritahu tak mj/pj yg sesuai..
ReplyDelete-0196580515-
Da buat plug chop?
DeleteShamz shamz, ape maksud buat plug chop tu? Harap bantu moto lcv1 saya masalah sama
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam bro.. nak tanya sy rxz catal.. ekzoz 3bs.. blok 0.75 mainjet 220 pilot 27.5 tapi rpm tak sampai 11 kenapa eh.. boleh ajarkan tak
ReplyDeleteJiwa kelajuan la ni...
DeleteSampai x sampai tu x dapat nk ckp..sbb lain mesin lain part modi yg digunakan..buat plug chop tuk dpt ideal bacaan tuk mesin..bergantung pada cara tunggangan..
salam shamz.. nak mintak tolong kenapa bila high rpm half throuttle jadi semput? bila full throuttle masuk gear 4 semput. moto wave 125s blok 53 hicam carb ts mj 25 pj 85 mohon terangkan apa masalah moto saya :)
ReplyDeletespoket 13-34 pon rasa berat
DeleteMj 25? Pj 85?
DeleteX penah lg dgo setting nie...jarum takuk nombor bpe?
tgh2
DeleteBro Apa mj & pj sedap lyn top untuk ex5 pkai krburater kriss 100.. Con rod dah tukar class1,blok 53,pkai clutch tgn,ekzos f1..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteKenapa dgn moto?
DeleteSalam bro.. sy pengguna modenas ace 115.. cub ts 125.. blok 58.. masalahnya kenapa moto semput nak mati masa dah tgh sedap bawa laju.. mohon bgi pendapat..
ReplyDelete1 sbb minyak x masuk..1 lg terlebih minyak..
DeleteSalam bro ..nak tanya sikit macam mana nak pasang klac mati pada motor..yamaha Srx110
ReplyDeleteCari casing lain...
DeleteCari casing lain...
DeleteSalam bro, moto dream,block 56,head dh korek,hi cam,carb uma 28mm mj130 pj std.bila enjin sejuk 150km senang je dpt, tapi time enjin panas moto jadi berat 120km pun susah dapat...pasal apa ha?
ReplyDeleteBeso nyer mj?uma tu saiz 130 da mcm 200 @ 195.pj std saiz bpe tu?
DeleteSalam..gear 123 ok msuk 4 blow..lcv1 blok fz,cm cms, carb rxz mili mj 210 pj2.25...
ReplyDeleteBesonyer 210...masuk 185..
DeleteSalam..gear 123 ok msuk 4 blow..lcv1 blok fz,cm cms, carb rxz mili mj 210 pj2.25...
ReplyDeleteSalam.ex5dream block 53 curb 125zr.nak kne pakai MJ &PJ saiz berape yee???
ReplyDelete25 130..
Delete25 130..
DeleteMintak bantuan.. Motor lc v1, block 62mm, cdi ori spark, paip 28mm cutting standard, carb uma 28mm nak setting mj dgn pj berapa?
ReplyDeleteMintak bantuan.. Motor lc v1, block 62mm, cdi ori spark, paip 28mm cutting standard, carb uma 28mm nak setting mj dgn pj berapa?
ReplyDeleteMintak bantuan.. Motor lc v1, block 62mm, cdi ori spark, paip 28mm cutting standard, carb uma 28mm nak setting mj dgn pj berapa?
ReplyDeleteMintak bantuan.. Motor lc v1, block 62mm, cdi ori spark, paip 28mm cutting standard, carb uma 28mm nak setting mj dgn pj berapa?
ReplyDeleteSalam bro, moto 125z, head potong 1mm, block dah port & polish, piston 1.75 125z. cab std. Mj 195 pj 22.5.
ReplyDeleteKenapa moto nye x jumpe hi-remp ? Kat hujung macam sebu. Dapat 6 jeh rpm. Mnx pencerahan.
Salam bro, moto 125z, head potong 1mm, block dah port & polish, piston 1.75 125z. cab std. Mj 195 pj 22.5.
ReplyDeleteKenapa moto nye x jumpe hi-remp ? Kat hujung macam sebu. Dapat 6 jeh rpm. Mnx pencerahan.
Salam bro , moto kwan klo bkak plug asyik hitam jee . Rasanya minyak tuu , so mcm mne nk kasi plug cun2 ea . Carb standart , cuma block dah lay 100 dgn cam daa tukar satu lgi head lobang ekzos dgn lobang tenkuk daa polish .
ReplyDeleteSalam bro , moto kwan klo bkak plug asyik hitam jee . Rasanya minyak tuu , so mcm mne nk kasi plug cun2 ea . Carb standart , cuma block dah lay 100 dgn cam daa tukar satu lgi head lobang ekzos dgn lobang tenkuk daa polish .
ReplyDeletesalam bang, sya pakai moto ss,blok 0.75 carb standart..size pj mj mana yang sesuai..
ReplyDeleteSalam bro.. Mr1 blok53 carb kriss mj85 pj35..camshaft alang merah.. Cdi standed..ekzos meletup2 bila lepas trottle.. Knapa ya bro..
ReplyDeleteBoss , moto ex5 , carb wave 125 cam racing , block stad , masuk gear 4 makin slow , apa puncanya ?
ReplyDeleteSalam sy terbeli rxz dh korek blok 1.5 60kmp je ok nk smpai 80 100 berat.lps tu pomen trus rebo ke 2.0 piston rxk pj25 mj220 tp prob sama jgk tp bila rpm tinggi terasa mcm vtec dh bukak pegi mencanak. Pomen tu kata blok korek prob mmg mcm ni, betulke? Brpa pj mj ssuai? Sy tgok komen kt atas rxz blok 1.75 bro sruh pkai pj 45 mj 400 minyak x gila kuat ke? Tk.
ReplyDelete